Friday 17 February 2012

X bleh tidur..tabiat @ penyakit...

aduss,,tak boleh tidur lagi.,,,kesiankan orang tak boleh tidur malam ni..nak ronda kat luar takut kena cop perompak..
nak lepak..tak tau kat mne sunme kekai tutup.,.
sejak beberapa bulan ni asyik tak boleh tidur awal..
kalau tidur awal,mesti terjaga then dah tak boleh nak tidur..
esok pagi pulak..paling awal pukul 12 tengah hari laaa baru bangun,,


tak boleh tidur atau AL-ARAQ awalnya adalah pada peringkat awal menjadi satu tabiat dan lama kelamaan akan menjadi satu penyakit terhadap seseorang..
aisey,macm doktor pulak aku ni,,.,hahaha..

kenapa tak boleh tidur?
sebab tekanan mental yang dialami seseorang,,anda terlalu memikirkan sesuatu...
berfikir dan berfikir pasal tu tak boleh tidur,,
walaupun fizikal anda dah berehat tetapi otak anda masih aktif berfikir,,,

jangan biarkan perkara ni sering berlaku terhadap anda,,
kerana akan berlakunya gangguan mental..

macamana nak atasi,,

minum segelas air sebelum tidur..selawat sebelum minum..
baring..tenangkan fikiran..
biarkan kotak minda kosong,,
baca doa ni-

"Ya Allah. Tuhan segala langit dan bumi dan apa yang dilindungi diantara kedua Tuanya. Tuhan segala bumi. Tuhan segala syaitan dengan apa yang mereka lakukan kesesatan. Ya Allah jadikan kepada saya jiran yang baik yang boleh menenangkan saya. Walaupun jiran itu daripada kalangan makhluk makhluk-Mu yang jahat namun hamba-Mu agar janganlah mereka merosakan saya dan menggagu ketenteraman saya dan jangan pula mereka menganiaya saya. Sesungguhnya Kamulah Ya Allah, sebaik baik pengawal dan puji pujian ter­hadapMu amat agung dan tidak ada Tuhan yang disembah melainkan Engkau, Ya Allah. Ya Allah, kini segala bintang-bintang di langit mulai hilang gemerlapannya, semua makhluk-makhluk telah hening-bening tertidur sedangkan Kamu Ya Allah hidup selama-lamanya tanpa pernah mengantuk terkena pada-Mu, jauh sekali daripada tertidur Oleh itu Ya Allah, yang hidup dan kekal selama-­lamanya tenangkan malam-malam yang saya lalui ini dan lenakanlah dua mata saya ini."


atau baca doa ni





Artinya : Ya Allah! Telah lenyap segala bintang. Telah tenang segala mata (tidur), sedang Engkau hidup dan menguasai, tidak datang kepadaMu mengantuk dan juga tidur.
Ya Tuhan yang hidup lagi menguasai, tunjukilah hatiku dan tidurkanlah mataku.

dan berzikir...


selamat beramal

jom cuba..saya pun tak boleh tidur gak ni

No comments:

Post a Comment